B Plus B Spółka z o.o.
ul. Studzienki 10, 32-085 Modlnica
Spis treści
§ 1 DEFINICJE I INTERPRETACJE
§ 2 POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 3 STOSOWANIE OWS W STOSUNKACH HANDLOWYCH SPRZEDAJĄCEGO
§ 4 SKŁADANIE ZAMÓWIEŃ I ZAWIERANIE UMÓW SPRZEDAŻY
§ 5 INFORMACJE O TOWARACH
§ 6 JAKOŚĆ TOWARU
§ 7 CENA SPRZEDAŻY
§ 8 ODBIÓR I DOSTAWA TOWARU
§ 9 PŁATNOŚCI, ROZLICZENIA I SKUTKI OPÓŹNIEŃ
§ 10 DOKUMENTY SPRZEDAŻOWE
§ 11 ZABEZPIECZENIA WYKONANIA UMOWY
§ 12 RĘKOJMIA, GWARANCJA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPRZEDAJĄCEGO
§ 13 PRAWO ODSTĄPIENIA OD UMOWY
§ 14 KOMUNIKACJA MIĘDZY STRONAMI
§ 15 POUFNOŚĆ
§ 16 ZMIANY OWS
§ 17 JURYSDYKCJA I PRAWO WŁAŚCIWE
§ 18 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 1 DEFINICJE I INTERPRETACJE
- W niniejszych Ogólnych Warunkach Sprzedaży zwroty zdefiniowane poniżej, pisane wielkimi literami, będą miały następujące znaczenie:
- “B PLUS B” – B PLUS B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Studzienki 10, 32-085 Modlnica, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa-Śródmieścia, XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000760103, posiadająca NIP 6770021811 posiadająca REGON 350230944;
- “Dzień Roboczy” – każdy dzień tygodnia poza sobota, niedzielą i dniami ustawowo wolnymi od pracy w Rzeczypospolitej Polskiej;
- “EXW” – Ex Works: oznacza modalność odbioru/dostawy Towaru, gdzie odbiór Towaru następuje z miejsca, w którym Sprzedający udostępnia Klientowi Towar do odbioru a Klient odpowiada za cały transport Towarów;
- “KC” – Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.);
- “Klient”– każdy podmiot dokonujący zakupów u Sprzedającego;
- “Konsument”– Klient będący osobą fizyczną zawierający ze Sprzedającym umowę, której przedmiot nie jest związany bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową Klienta (Konsumenta);
- “OWS”– niniejsze Ogólne Warunki Sprzedaży;
- “Prawa Własności Intelektualnej” – wszelkie patenty, prawa do wynalazków, wzory użytkowe, prawo autorskie i prawa pokrewne, znaki towarowe, znaki usługowe, nazwy handlowe, nazwy przedsiębiorstw, nazwy domeny, prawa do projektów graficznych lub innych oznaczeń handlowych, prawa do wartości firmy lub prawo wystąpienia na drogę sądową z roszczeniem z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji, prawa wynikające z przepisów o nieuczciwej konkurencji, prawa do wzorów, prawa do oprogramowania komputerowego, prawo do bazy danych, prawa do topografii, autorskie prawa osobiste, prawa do informacji poufnych (w tym do know-how i tajemnicy przedsiębiorstwa) oraz wszelkie inne prawa własności intelektualnej w każdym przypadku, niezależnie od tego, czy są one zarejestrowane, czy nie, w tym wszelkie wnioski o takie prawa oraz ich odnowienie lub przedłużenie, a także wszelkie podobne lub równoważne prawa bądź formy ochrony obowiązujące w każdej części świata;
- “Przewoźnik” – przedsiębiorca świadczący zawodowo usługi transportowe, usługi przewozu lub usługi kurierskie, zewnętrzny w stosunku do Sprzedającego, który na zlecenie Sprzedającego bądź Klienta dokonuje dostawy / transportu Towarów;
- “Sprzedający” – B PLUS B jako strona Umowy Sprzedaży występujący w charakterze sprzedawcy w rozumieniu KC;
- “Strony” – Klient oraz Sprzedający;
- “Towar” – produkty znajdujące się w ofercie handlowej Sprzedającego lub dostępne na indywidualne Zamówienie Klienta;
- “Umowa Sprzedaży”– umowa sprzedaży Towaru zawierana albo zawarta między Sprzedającym a Klientem, przy czym w przypadku istnienia stałych kontaktów handlowych bądź umów lub porozumień ramowych, przez odrębne Umowy Sprzedaży należy rozumieć każdą poszczególną umowę sprzedaży zawieraną w ramach owych stałych kontaktów bądź umów lub porozumień ramowych;
- “UPK” – ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1796 ze zm.);
- “WDT” – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów według Dyrektywy 2006/112/WE;
- “Zamówienie”– oświadczenie woli Klienta zmierzające bezpośrednio do zawarcia Umowy Sprzedaży ze Sprzedającym;
- [Znaczenie nagłówków] Nagłówki w treści OWS wprowadzono wyłącznie dla lepszej organizacji i czytelności tekstu i nie mają one wpływu na interpretację OWS i ich poszczególnych zapisów.
- [Wykładnia OWS] OWS powinny być interpretowane na podstawie prawa polskiego jako prawa właściwego dla niniejszych OWS i stosunków umownych z nich wynikających.
§ 2 POSTANOWIENIA OGÓLNE
- [Zakres przedmiotowy i podmiotowy OWS] OWS stanowią ramowe postanowienia kontraktowe odnoszące się do stosunków handlowych Sprzedającego z Klientami regulujące w szczególności kwestie składania Zamówień, zawierania i wykonywania Umów Sprzedaży, ustalania i płatności ceny, wydania Towaru, transportu Towaru, odstąpienia od Umowy Sprzedaży, reklamacji, w tym roszczeń z tytułu rękojmi i gwarancji, zachowania poufności, jurysdykcji i prawa właściwego oraz zasad rozwiązywania sporów. Obowiązują one we wszystkich stosunkach handlowych, w których B PLUS B występuje jako Sprzedający i mają zastosowanie – także na przedpolu zawarcia oraz w związku z wykonaniem – do Umów Sprzedaży, zawieranych przez Sprzedającego z Klientami. Żaden pracownik Sprzedającego niebędący członkiem Zarządu nie ma prawa wprowadzać żadnych zmian w OWS ani odstępować od ich stosowania – w całości lub w części – w umowach i stosunkach handlowych Sprzedającego.
- [Strona sprzedająca] Sprzedawcą w Umowach Sprzedaży podlegających OWS jest Sprzedający.
- [Odpowiednie stosowanie] Niniejsze OWS stosuje się odpowiednio do umów zawieranych przez B PLUS B, innych niż Umowa Sprzedaży, w których B PLUS B występuje w charakterze doradcy, dostawcy, zleceniobiorcy, usługodawcy lub strony spełniającej inne świadczenie szczególne (specyficzne) w zamian za świadczenie pieniężne Klienta.
- [Wykluczenie skutków dorozumianych] Umowa Sprzedaży ani akceptacja OWS w żadnym wypadku nie stanowi zawarcia, choćby w sposób dorozumiany, umowy joint venture lub umowy spółki ani też nie tworzy stosunku dominacji czy powiązania pomiędzy Stronami. Żadna ze Stron, na skutek zawarcia umowy opartej na niniejszych OWS, nie staje się agentem, pracownikiem ani pełnomocnikiem drugiej Strony.
- [Sklep internetowy i sprzedaż za pośrednictwem platform internetowych] W przypadku zawierania Umów Sprzedaży za pośrednictwem sklepu internetowego prowadzonego przez Sprzedającego bądź za pośrednictwem platform internetowych prowadzonych przez podmioty zewnętrze, postanowienia niniejszych OWS mają zastosowanie w takim zakresie, w jakim nie są sprzeczne z regulaminami sklepu bądź platform. W przypadku wątpliwości należy stosować taką interpretację, która w jak najszerszym zakresie umożliwi stosowanie OWS.
§ 3 STOSOWANIE OWS W STOSUNKACH HANDLOWYCH SPRZEDAJĄCEGO
- [Inkorporacja OWS do umów Sprzedającego] OWS stanowią integralną część ofert i Umów Sprzedaży oraz dostaw zawieranych lub realizowanych przez Sprzedającego i obowiązują obie Strony umowy, o ile Strony nie uzgodnią wyraźnie odmiennych postanowień.
- [Pierwszeństwo OWS] Do Umów Sprzedaży i innych stosunków handlowych Sprzedającego mogą znajdować zastosowanie również inne ogólne warunki umów stosowane obecnie lub w przyszłości przez Sprzedającego. W razie sprzeczności niniejszych OWS z innymi ogólnymi warunkami umów zastosowanie znajdują OWS, chyba że późniejsze w stosunku do niniejszych OWS ogólne warunki umów stanowią inaczej. Postanowienia OWS mają również pierwszeństwo przed postanowieniami umów i porozumień ramowych łączących Sprzedającego z osobami trzecimi, chyba że wyraźnie postanowiono inaczej na piśmie.
- [Sposób akceptacji OWS przez Klienta] Akceptacja OWS następuje poprzez każdą z następujących czynności Klienta: złożenie Zamówienia, zawarcie Umowy Sprzedaży, odbiór faktury, odbiór Towaru.
- [Integralność umów i OWS] Akceptacja OWS oznacza, że Klient zapoznał się z OWS i wyraża zgodę na ich włączenie do treści Umowy Sprzedaży a nadto, że zostały one z Klientem uzgodnione i mają zastosowanie wszędzie tam, gdzie Strony wyraźnie, pod rygorem nieważności, nie postanowiły inaczej na piśmie, tj. nie postanowiły o odstąpieniu od stosowania OWS bądź o jakiejkolwiek modyfikacji ich treści, przy czym na Kliencie spoczywa ciężar udowodnienia tego, iż istniało takie pisemne porozumienie Stron derogujące bądź modyfikujące całość lub część OWS.
- [Udostępnienie Klientom OWS] Umożliwienie Klientom zapoznania się z OWS następuje na jeden lub kilka spośród następujących sposobów: poprzez zamieszczanie ich w folderach reklamowych, katalogach, materiałach informacyjnych, cennikach lub na stronie internetowej Sprzedającego pod adresem: https://bplusb.pl/OWS
- [OWS w umowach z Konsumentami] W odniesieniu do umów zawieranych z Konsumentami, niezależnie od OWS, zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy KC oraz UPK, przy czym postanowienia OWS zastępują względnie obowiązujące (dyspozytywne) przepisy wymienionych ustaw. OWS stosuje się do umów z Konsumentami w zakresie, w jakim nie kolidują one z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa.
- [Włączenie postanowień OWS do stosunków konsumenckich] W razie zawierania przez Sprzedającego Umowy Sprzedaży z Konsumentem, innej niż umowy powszechnie zawierane w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego, OWS są mu doręczane. Przy sprzedaży w lokalu Sprzedającego doręczenie następuje poprzez okazanie Konsumentowi egzemplarza OWS wraz z jednoczesnym poinformowaniem Konsumenta o dostępności OWS na stronie internetowej Sprzedającego ze wskazaniem adresu strony oraz przesłaniem Konsumentowi OWS w postaci pliku PDF na adres poczty elektronicznej wskazany przez Konsumenta a jeśli Konsument nie posiada poczty elektronicznej, poprzez wydanie Konsumentowi egzemplarza OWS za pokwitowaniem.
- [Obowiązki informacyjne Stron w stosunkach konsumenckich] Klient powinien poinformować Sprzedającego o występowaniu w charakterze Konsumenta. Sprzedający nie odpowiada za naruszenie obowiązków informacyjnych i innych wymogów związanych z zawieraniem i wykonywaniem Umowy Sprzedaży z Konsumentami jeżeli Klient zataił przez nim fakt występowania w charakterze Konsumenta bądź wprowadził w tej mierze Sprzedającego w błąd, zaś Sprzedający, działając w dobrej wierze, nie miał podstaw do przyjęcia, że Klient jest Konsumentem. Jeżeli Klientowi, co do którego zostały zaproponowane warunki cenowe przeznaczone dla Klientów niebędących Konsumentami, powołuje się następnie na swój status Konsumenta, Sprzedający może następczo dostosować warunki cenowe do tych stosowanych w obrocie konsumenckim. W przypadku umów zawieranych z Konsumentami na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa Sprzedającego, Sprzedający pouczy Klienta o prawach przysługujących Konsumentom, w zakresie wymaganym przez odpowiednie przepisy prawa, w szczególności art. 661 § 2 KC i UPK.
- [Umowy zawierane z przedsiębiorcami poza zawodowym zakresem ich działalności] W odniesieniu do stosunków handlowych Sprzedającego z osobami fizycznymi, o których mowa w art. 3855 KC, zawierającymi umowę bezpośrednio związaną z ich działalnością gospodarczą, gdy z treści danej umowy wynika, że nie posiada ona dla takiej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zastosowanie znajdują przepisy KC, w szczególności art. art. 3851-3853 KC, przy czym postanowienia OWS zastępują względnie obowiązujące (dyspozytywne) przepisy prawa. OWS stosuje się do umów z osobami fizycznymi, o których mowa w art. 3855KC, w zakresie, w jakim nie kolidują one z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa.
§ 4 SKŁADANIE ZAMÓWIEŃ I ZAWIERANIE UMÓW SPRZEDAŻY
- [Miejsce i sposób zawarcia Umowy Sprzedaży] Umowa Sprzedaży zostaje zawarta bezpośrednio w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej Sprzedającego przeznaczonym do obsługi Klientów w jego siedzibie lub oddziałach, a także za pośrednictwem kanałów komunikacji wskazanych i obsługiwanych przez Sprzedającego. W razie wątpliwości miejscem zawarcia umowy jest siedziba Sprzedającego. Dotyczy to w szczególności umów zawieranych poza lokalem Sprzedającego, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
- [Zamówienie przy wykorzystania formularza] O ile Sprzedający udostępnił odpowiedni formularz, Zamówienia powinny być składane na formularzu przygotowanym przez Sprzedającego.
- [Zamówienia bez wykorzystania formularza] Jeśli Klient nie korzysta z formularza, wówczas w Zamówieniu powinien wskazać:
- dane Klienta w tym: imię i nazwisko bądź firmę (zgodną z wpisem do CEIDG bądź KRS), miejsce zamieszkania bądź siedzibę wraz z adresem, dane kontaktowe (nr telefonu, adres email), przy czym jeśli Klient chce otrzymać fakturę VAT, powinien wyrazić takie życzenie i podać właściwy numer podatkowy (NIP);
- zamawiany Towar, wraz ze wskazaniem liczby bądź ilości lub innej miary umożliwiającej identyfikację ilościową i jakościową zamawianych Towarów, z uwzględnieniem nazewnictwa i mierników właściwych dla określonego rodzaju Towaru;
- preferencje co do sposobu dostawy Towaru w ramach akceptowanych lub oferowanych przez Sprzedającego modalności dostawy;
- dokładny adres dostawy Towaru, przy czym w braku wskazania przyjąć należy odbiór Towaru EXW, a jeśli Klient zamówił dostawę, Sprzedawca uprawniony będzie do przyjęcia, że adresem dostawy jest adres podany jako adres faktury.
- [Zamówienia przy WDT] W przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), gdy Klient jest zainteresowany tym, aby Sprzedający zastosował stawkę VAT 0% z powodu mechanizmu odwrotnego obciążenia (reverse charge), w treści Zamówienia powinno znaleźć się oświadczenie Klienta o treści: „Oświadczam, że jestem podatnikiem VAT UE (tu podać numer VAT EU Klienta) zarejestrowanym do transakcji wewnątrzwspólnotowych. Zamawiane Towary zostaną przetransportowane z terytorium Polski do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Zobowiązuję się do ich odbioru w celu prowadzenia działalności gospodarczej poza terytorium Polski oraz do dostarczenia Sprzedającemu dokumentów potwierdzających wywóz Towarów za granicę Przyjmuję do wiadomości, że niniejsza dostawa podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia (reverse charge), a obowiązek rozliczenia podatku VAT spoczywa na mnie jako nabywcy zgodnie z art. 138 Dyrektywy 2006/112/WE oraz z przepisami prawa kraju przeznaczenia”. W przypadku niespełnienia któregokolwiek ze zobowiązań, o których mowa w oświadczeniu Klienta, Sprzedający zastrzega sobie prawo do skorygowania faktury i doliczenia należnego podatku VAT według właściwej stawki obowiązującej w Polsce.
- [Braki Zamówienia] Ewentualne braki w treści Zamówienia, niezależnie od tego, czy zostało złożone na formularzu udostępnionym przez Sprzedającego, czy też bez wykorzystania formularza, nie powodują nieważności Zamówienia tak długo, jak długo zawiera ono elementy pozwalające na uznanie go za oświadczenie woli Klienta zmierzające bezpośrednio do zawarcia Umowy Sprzedaży ze Sprzedającym o treści dającej się odtworzyć na podstawie złożonego Zamówienia.
- [Zgodność Zamówienia z oczekiwaniami Klienta] Klient ponosi odpowiedzialność za precyzyjne sformułowanie Zamówienia oraz określenie swoich potrzeb i wymagań dotyczących zamawianych Towarów. Ryzyko nieprawidłowego zdefiniowania swoich potrzeb przez Klienta oraz oceny przydatności Towaru do zaspokojenia potrzeb i realizacji celów Klienta spoczywa na Kliencie. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za rozbieżności między przeznaczeniem czy właściwościami Towaru a oczekiwaniami lub celami Klienta, chyba że wynikły one z wadliwego doradztwa Sprzedającego. W razie wątpliwości informacja produktowa nie stanowi doradztwa a przedstawione przez Sprzedającego oferty, próbki bądź specyfikacje nie stanowią rekomendacji zakupowych.
- [Data Zamówienia] Zamówienia złożone w Dni Robocze po godzinie 14:00 uważa się za złożone w następnym Dniu Roboczym. To samo dotyczy zamówień złożonych w dni inne niż Dni Robocze.
- [Związanie Klienta Zamówieniem] Klient nie może jednostronnie cofnąć bądź zrezygnować ze złożonego Zamówienia. Sprzedający, działając w dobrej wierze, uwzględni uzasadniony interes Klienta decydując, w ramach swobodnego uznania, czy wyrazi on zgodę na cofnięcie bądź rezygnację z Zamówienia. Jeżeli Klient wyrazi zgodę na cofnięcie bądź rezygnację z Zamówienia, może uzależnić ją od naprawienia przez Klienta szkody powstałej przez złożenie Zamówienia, które następnie zostało cofnięte.
- [Związanie Klienta Zamówieniem złożonym w postaci elektronicznej] Zamówienie złożone w postaci elektronicznej wiąże Klienta, jeżeli Sprzedający niezwłocznie potwierdzi jego otrzymanie.
- [Umocowanie osób działających za Klienta] Jeżeli Zamówienie zostało złożone przy wykorzystaniu adresu email bądź telefonu należącego do Klienta, domniemywa się, że osoba działająca w imieniu Klienta jest upoważniona do składania i przyjmowania w imieniu Klienta i wiążących Klienta oświadczeń woli i oświadczeń wiedzy. Klient naprawi Sprzedającemu wszelkie ewentualne szkody, które powstały po stronie Sprzedającego na skutek działania przez niego w dobrej wierze, w zaufaniu do umocowania osoby działającej w oparciu o to domniemanie.
- [Akceptacja Zamówienia] Umowa Sprzedaży jest zawarta, jeżeli Sprzedający potwierdzi otrzymanie Zamówienia i zaakceptuje jego treść. Wszelkie zmiany dokonane przez Sprzedającego uznaje się za zaakceptowane przez Klienta, jeżeli nie zgłosi do nich sprzeciwu w terminie 24 godzin od otrzymania odpowiedzi na Zamówienie lub rozpocznie się transport lub odbiór Towaru.
- [Przyjęcie oferty Sprzedającego bez zastrzeżeń] Oferta Sprzedającego może być przyjęta jedynie bez zastrzeżeń, chyba że co innego wynika z jej treści. Odpowiedź Klienta z zastrzeżeniami poczytuje się za nowe Zamówienie.
- [Brak dorozumianego bądź milczącego przyjęcia Zamówienia] W odniesieniu do Zamówień wyłącza się stosowanie art. 682 i art. 69 KC.
- [Reklamy i cenniki] Ogłoszenia, reklamy, katalogi i cenniki mają jedynie charakter informacyjny i nie wiążą Sprzedającego, nie mogą być również traktowane jako oferta w rozumieniu art. 66 KC, chyba że z ich treści wyraźnie wynika inaczej.
§ 5 INFORMACJE O TOWARACH
- [Obowiązki informacyjne Klienta] Klient jest zobowiązany do zapoznania się z wszelkimi dostępnymi informacjami dotyczącymi Towarów przed złożeniem Zamówienia bądź dokonaniem zakupu. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, Klient powinien skontaktować się ze Sprzedającym w celu uzyskania dodatkowych wyjaśnień lub informacji przed podjęciem decyzji o zakupie lub użytkowaniu Towaru.
- [Obowiązki informacyjne Sprzedającego] Na żądanie Klienta Sprzedający udostępnia Klientowi wszelkie znane mu dane techniczne, specyfikacje oraz inne istotne informacje, które mogą mieć wpływ na decyzję zakupową.
- [Dostępność pełnej informacji] Klient potwierdza, że miał możliwość żądania od Sprzedającego informacji oraz zadawania pytań oraz akceptuje, że odpowiedzialność za dokładne zrozumienie i interpretację przekazanych mu informacji spoczywa na nim samym.
- [Profil świadomego Klienta] Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z niewłaściwego zrozumienia lub interpretacji przez Klienta parametrów technicznych Towarów przed dokonaniem zakupu lub w trakcie jego użytkowania. Na Kliencie spoczywa ostateczna decyzja i poprzedzająca ją ocena przydatności Towaru do celów i potrzeb Klienta.
- [Derogacja art. 661 1-3 KC] Strony zgodnie uchylają normy dyspozytywne dotyczące trybu zawierania umów i obowiązków informacyjnych wynikające z art. 661 § 1-3 KC. Postanowienie to nie dotyczy obrotu konsumenckiego.
§ 6 JAKOŚĆ TOWARU
- [Adekwatność Towaru] Klient jest odpowiedzialny za to, by dane techniczne, jakość i ilość Towaru określona w jego Zamówieniu lub zawartej umowie odpowiadała jego potrzebom i były precyzyjne w stopniu umożliwiającym wykonanie Umowy Sprzedaży.
- [Standardowa jakość Towaru] Towary są dostarczane w standardowej jakości, zgodnie z powszechnie przyjętymi standardami branżowymi oraz obowiązującymi normami jakościowymi. Klient powinien określić w Zamówieniu lub zawieranej Umowie Sprzedaży wszelkie specjalne wymogi jakościowe Towarów.
- [Deklaracja Właściwości Użytkowych] W przypadku, gdy Towary stanowią „wyroby budowlane” w rozumieniu Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 305/2011/UE z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG ze zm., na żądanie Klienta, Sprzedający dostarczy Klientowi Deklarację Właściwości Użytkowych lub dokumentację towarzyszącą dla poszczególnych Towarów, również w przypadku, gdy Klient zażąda dokumentacji dotyczącej jakości produktów.
- [Atesty i certyfikaty] Wszelkie atesty, certyfikaty, deklaracje zgodności lub inne dokumenty potwierdzające jakość Towarów będą udostępniane w przypadku wyraźnego oświadczenia Klienta. Klient zobowiązany jest zgłosić takie żądanie przed złożeniem Zamówienia bądź dokonaniem zakupu.
- [Brak weryfikacji atestów i certyfikatów] Sprzedający nie weryfikuje informacji technicznych zawartych w atestach, certyfikatach i innych dokumentach poświadczających jakość Towarów i nie ponosi odpowiedzialności w sytuacji błędnego podania danych technicznych w wymienionych dokumentach, chyba że dokumenty te zostały wystawione przez Sprzedającego.
§ 7 CENA SPRZEDAŻY
- [Indywidualne ustalania cen] Cena Towarów jest ustalana indywidualnie dla każdej transakcji, z uwzględnieniem specyfiki Zamówienia, ilości, terminu realizacji oraz ewentualnych dodatkowych usług.
- [Wykorzystanie katalogów cenowych] W przypadku gdy cena Towarów wynika z cenników bądź katalogów cenowych, Sprzedający może przekazać Klientowi odpowiedni katalog lub udostępnić go do wglądu. Nie uchybia to postanowieniom § 4 ust. 14 wyżej.
- [Ceny netto] W razie wątpliwości, ceny przedstawione w ofertach a także w cennikach, katalogach itp. są cenami netto, do których należy doliczyć podatek VAT według każdocześnie obowiązującej stawki.
- [Potwierdzenie ceny przez Sprzedającego] Cena wskazana w katalogach cenowych stanie się obowiązująca między Stronami tylko wówczas, jeżeli zostanie zaakceptowana przez Klienta i potwierdzona przez Sprzedającego podczas negocjacji lub w momencie przyjęcia Zamówienia.
- [Wpływ zmiany okoliczności na cenę Towarów] W wypadku podwyższenia cen przez poddostawców Sprzedającego, a także zajścia innych, niezależnych od Sprzedającego okoliczności powodujących wzrost kosztów, Sprzedający będzie uprawniony do stosunkowego podniesienia ceny, po jakiej sprzedaje Towar Klientowi, na co Klient wyraża zgodę. Podwyższając cenę Sprzedający przedstawi Klientowi przyczyny uzasadniające konieczność podwyższenia ceny.
- [Waloryzacja ceny ze względu na zmiany kursowe] W wypadku, kiedy cena produktu importowanego określona jest w złotych polskich, a pomiędzy datą zawarcia Umowy Sprzedaży a datą wykonania umowy nastąpi zmiana kursu waluty, Sprzedający ma prawo zmiany ceny odpowiednio do zmiany kursu waluty obcej określonej według średniego kursu jej notowań ogłaszanych przez NBP. W przypadku skorzystania z prawa zmiany ceny Sprzedający przedstawi Klientowi powody zmiany i mechanizm waloryzacji ceny.
- [Uprawnienia Klienta w przypadku zmiany ceny] Klient będzie miał prawo cofnięcia Zamówienia lub odstąpienia od Umowy Sprzedaży po cenie zmienionej według reguł określonych w ust. 5 lub 6 jedynie wówczas, kiedy zmieniona cena przekroczy cenę pierwotnie ustaloną o co najmniej 3% lub jeżeli Sprzedający nie przedstawił wiarygodnych i polegających na prawdzie przyczyn uzasadniających wzrost ceny.
§ 8 ODBIÓR I DOSTAWA TOWARU
- [Indywidualne ustalenia dotyczące wydania bądź dostawy] Warunki wydania, odbioru, transportu i rozładunku Towarów a także pozostałej logistyki są ustalane indywidualnie dla każdej transakcji. W braku wyraźnego odmiennego uregulowania wymienionych wyżej kwestii na piśmie, obowiązywać będą zasady i warunki określone w OWS.
- [Związanie Sprzedającego terminami] Terminy wydania bądź dostawy Towaru obowiązują Sprzedającego jedynie w wypadku ich potwierdzenia przez Sprzedającego na piśmie. Zdarzenia nagłe zewnętrzne i niemożliwe do przewidzenia w dacie zawarcia umowy (siła wyższa), zwalniają Sprzedającego z obowiązku zachowania przyjętych na siebie terminów wykonania umowy przez okres ich trwania. Pod pojęciem siły wyższej rozumie się także spory między pracodawcami a pracownikami, w tym także pomiędzy pracownikami Sprzedającego a Sprzedającym, strajki, niezawinione przez Sprzedającego zakłócenia w funkcjonowaniu zakładu dostawcy, zakłócenia w komunikacji, lub akty władzy państwowej utrudniające prawidłowe wykonanie umowy w całości lub w części.
- [Ustalone warunki i ich modyfikacje] Sprzedający zobowiązuje się do wydania bądź dostarczenia Towaru zgodnie z uzgodnionymi warunkami, w tym terminem i miejscem wydania bądź dostawy. W przypadku, jeżeli realizacja tego zobowiązania Sprzedającego okazałaby się niemożliwa bądź znacznie utrudniona, Sprzedający zobowiązany jest poinformować Klienta o wystąpieniu stanu niemożności lub zajściu trudności, wraz ze wskazaniem ich przyczyn, oraz powinien zaproponować Klientowi alternatywne rozwiązania. Klient zobowiązuje się do współpracy ze Sprzedającym w dobrej wierze celem znalezienia alternatywnego – w stosunku do pierwotnie ustalonego – rozwiązania dotyczącego wydania bądź dostawy Towaru.
- [Miejsce i chwila spełnienia świadczenia Sprzedającego] Jeżeli Sprzedający zapewnia transport, miejscem spełnienia świadczenia Sprzedającego i miejscem wydania Towaru jest miejsce rozładunku Towaru. W pozostałych przypadkach miejscem spełnienia świadczenia Sprzedającego i miejscem wydania Towaru jest miejsce, gdzie następuje przekazanie Towaru do załadunku. Zasady te dotyczą również chwili spełnienia świadczenia Sprzedającego.
- [Przejście ryzyka] Z chwilą wydania Towaru przez Sprzedającego, na Klienta przechodzą korzyści i ciężary związane z Towarem oraz niebezpieczeństwo przypadkowej jego utraty lub uszkodzenia.
- [Domyślne warunki EXW] Jeżeli w ofercie Sprzedającego, w Zamówieniu bądź potwierdzeniu (przyjęciu) Zamówienia przez Sprzedającego nie zostanie wskazany żaden adres dostawy, przyjmuje się, że odbiór Towarów nastąpi przez Klienta EXW, w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej Sprzedającego przeznaczonym do wydawania Towaru w jego siedzibie bądź oddziale, w dniu wskazanym przez Sprzedającego.
- [Droga dojazdu] Klient zapewnia, że droga dojazdowa jest dostosowana do rodzaju transportu, w szczególności do transportu ciężkiego. Wszelkie koszty i ryzyka związane z nieprawdziwością tego zapewnienia ponosi Klient.
- [Modyfikacje miejsca i czasu dostawy przez Klienta] Klient może wskazać inne (zmienione bądź dodatkowe) miejsce dostawy Towaru, odmienne od pierwotnie ustalonego, a Sprzedający powinien to wskazanie w miarę możliwości uwzględnić. W przypadku, gdy dostarczenie Towaru do zmienionego bądź dodatkowego miejsca dostawy spowoduje podniesienie kosztów transportu, w szczególności przez wydłużenie drogi, wówczas Sprzedający może obciążyć Klienta takim dodatkowym kosztem. Te same zasady stosuje się odpowiednio do zmiany czasu dostawy.
- [Transport bez rozładunku] Jeżeli transport jest realizowany przez Sprzedającego, Sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia Towaru do uzgodnionego miejsca bez jego wyładowania.
- [Rozładunek własny Klienta] Klient zobowiązany jest do niezwłocznego i fachowego rozładunku Towaru, nie później niż w ciągu 30 minut od dostarczenia Towaru w umówione miejsce. Klient ponosi koszty rozładunku oraz odpowiedzialność za ewentualne szkody wynikłe podczas rozładunku. W przypadku, gdy Klient nie dokonał rozładunku w czasie 1 godziny, ponosi on także koszty przestoju pojazdu wraz z kierowcą oraz odpowiada wobec Sprzedającego za inne szkody wynikłe z opóźnienia.
- [Ubezpieczenie Towaru] Jeżeli dostawa odbywa się transportem Sprzedającego, ewentualne ubezpieczenie Towaru pozostaje w zakresie swobodnego uznania Sprzedającego. Jeśli Sprzedający ubezpieczy Towar, może przerzucić na Klienta koszty ubezpieczenia poprzez doliczenie ich do kosztów transportu. Sprzedający będzie w każdym wypadku zobowiązany do racjonalnego wyboru ubezpieczyciela. W pozostałych przypadkach ewentualne decyzja o ubezpieczeniu i koszty ubezpieczenia spoczywają na Kliencie. Skorzystanie z ubezpieczenia nie modyfikuje zasad przejścia ryzyka, o których mowa w ust. 5 wyżej.
- [Transport przez Przewoźnika Klienta] Jeżeli dostawa odbywa się przez Przewoźnika wybranego przez Klienta, któremu Klient zleca i powierza transport Towaru, przyjmuje się, że Przewoźnik jest osobą działającą na zlecenie Klienta.
- [Transport przez Przewoźnika Sprzedającego] Jeżeli dostawa odbywa się przy wykorzystaniu Przewoźnika wybranego przez Sprzedającego, któremu Sprzedający zleca i powierza transport Towaru, Sprzedający zwalnia się z ryzyka utraty bądź uszkodzenia Towaru z chwilą wydania Towaru Przewoźnikowi, pod warunkiem, że zapewnił ubezpieczenie pokrywające w pełni wartość Towaru na wypadek jego uszkodzenia lub utraty w transporcie. W przeciwnym wypadku Sprzedający będzie na zasadzie subsydiarności wobec Przewoźnika lub ubezpieczyciela odpowiadał wobec Klienta za szkodę na Towarze związaną z jego uszkodzeniem lub utratą w transporcie, w zakresie ewentualnej różnicy między zakresem odpowiedzialności Przewoźnika lub ubezpieczyciela a wysokością powstałej szkody.
- [Koszt frachtu] W przypadku korzystania przez Sprzedającego z Przewoźnika, dane dotyczące frachtu należy uważać za orientacyjne i nie mające charakteru wiążącego. Cena transportu przy wykorzystaniu Przewoźnika podawana będzie w oparciu o koszy frachtu i wysyłki obowiązujące w dacie oferty bądź zawarcia umowy. Koszt frachtu może być powiększony o koszt ubezpieczenia Towaru. Późniejsze zmiany ceny frachtu lub ubezpieczenia zalicza się odpowiednio na korzyść lub w ciężar wydatków Klienta.
- [Opakowanie i zabezpieczenie Towaru] Sprzedający dołoży wszelkich starań, aby Towar był należycie opakowany, z uwzględnieniem ustalonych między Stronami środków transportu. Sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z właściwości zastosowanego materiału zwykle używanego do opakowania Towarów danego rodzaju. W wypadku kiedy Towar powinien być dostarczony na paletach, Sprzedający stosować będzie palety zwrotne (wielorazowe). Wyjątkowo Sprzedający może stosować palety bezzwrotne (jednorazowe). W przypadku stosowania palet zwrotnych (wielorazowych), Sprzedający może stosować różne rozwiązania umożliwiające ponowne wykorzystanie palet bez finalnego obciążania Klienta kosztem palet. W szczególności Sprzedający może przyjąć od Klienta palety na wymianę, może dokonać korekty faktury po zwrocie palet, może zastosować kaucję zwrotną albo inne mechanizmy rozliczenia adekwatne do celu opisanego w zdaniu poprzedzającym. Klient, który dostarcza palety na wymianę albo zwraca palety po wykorzystaniu, zobowiązany jest do zapewnienia, że palety zachowane są w stanie zdatnym do dalszego użytku. Ryzyko zniszczenia bądź uszkodzenia palet oraz związane z tym koszty obciążają Klienta.
- [Koszty opakowania i zabezpieczenia Towaru] W każdym przypadku, o ile nie ustalono inaczej, Klient ponosi koszty opakowania Towaru na czas transportu, opłaty za opakowania i palety użyte do transportu, jak też koszty spowodowane potrzebą zabezpieczenia transportu albo ochrony materiałów. Nie uchybia to postanowieniom ust. 15.
- [Koszty odmowy przyjęcia Towaru przez Klienta] Koszty i inne szkody będące następstwem nieuzasadnionej odmowy przyjęcia Towaru przez Klienta, w tym również dodatkowe koszty i ryzyka transportowe, obciążają Klienta.
- [Potwierdzenie odbioru] Klient jest zobowiązany podpisać dokument odbioru oraz – jeśli jest to uzasadnione lub uzgodnione w przypadku danej transakcji – fakturę VAT przez osobę do tego umocowaną.
- [Akty staranności Klienta przy odbiorze Towaru] Klient zobowiązany jest starannie zbadać kompletność przesyłki bezpośrednio przy odbiorze i ustalić ewentualne braki lub uszkodzenia Towaru powstałe w trakcie transportu. Wszelkie utrudnienia dowodowe związane z brakiem dopełnienia aktów staranności przy kontroli prawidłowości wykonania usługi transportu / dostawy Towaru idą w ciężar Klienta i nie można z nich wywodzić negatywnych konsekwencji dla, w tym odpowiedzialności, Sprzedającego.
- [Reklamacje przy odbiorze Towaru od Przewoźnika] Sprzedający upoważnia niniejszym Klienta, a Klient zobowiązuje się, do dopełnienia wszelkich formalności związanych z procedurą reklamacyjną związaną z dostawą / transportem Towaru. Klient ma obowiązek zażądać od Przewoźnika dokonania na liście przewozowym adnotacji o szkodzie lub zażądać przy odbiorze sporządzenia protokołu szkodowego pod rygorem utraty roszczeń odszkodowawczych.
- [Zwłoka Klienta] W razie nieodebrania Towaru z przyczyn leżących po stronie Klienta, Klient pozostaje zobowiązany do zapłaty za Towar oraz pokrycia wszelkich innych kosztów i naprawienia szkód związanych z nieodebraniem Towaru, zgodnie z umową i OWS, tak jakby do odbioru bądź dostawy doszło oraz dodatkowo jest zobowiązany do:
- odbioru na swój koszt Towaru ze wskazanego przez Sprzedającego miejsca w terminie określonym przez Sprzedającego;
- zapłaty wynagrodzenia za przechowanie w wysokości stanowiącej równowartości 0,1% wartości Zamówienia netto + VAT za każdy dzień przechowania.
- [Obowiązki i ryzyko Sprzedającego przy zwłoce Klienta] Sprzedający nie ma obowiązku przechowania towaru dłużej niż miesiąc od uzgodnionego terminu odbioru lub dostawy. Sprzedający nie ponosi ryzyka pogorszenia się stanu technicznego Towarów w czasie przechowania i po jego zakończeniu.
§ 9 PŁATNOŚCI, ROZLICZENIA I SKUTKI OPÓŹNIEŃ
- [Termin płatności] Termin płatności może być ustalony między Stronami indywidualnie. Jeżeli Sprzedający wystawia Klientowi fakturę, termin płatności powinien zostać odzwierciedlony w jej treści .
- [Standardowe warunki płatności] O ile płatność nie jest dokonywana wraz ze złożeniem Zamówienia bądź z chwilą zawarcia Umowy Sprzedaży, przyjmuje się, że standardowe warunki płatności obejmują termin 3 dni od daty wystawienia faktury. Standardowe warunki płatności znajdują zastosowanie, o ile co innego nie wynika z faktury lub Umowy Sprzedaży.
- [Data zapłaty] Chwilą spełnienia świadczenia pieniężnego (datą zapłaty) jest:
- w przypadku płatności przelewem – chwila zaksięgowania środków na rachunku bankowym Sprzedającego,
- w przypadku płatności gotówką – chwila przekazania Sprzedającemu środków pieniężnych,
- w przypadku płatności kartą płatniczą bądź przy wykorzystaniu innych form płatności bezgotówkowych – chwila pokwitowania przyjęcia płatności przez Sprzedającego.
- [Uprawniony odbiorca płatności] Zapłata do rąk przedstawiciela bądź zleceniobiorcy Sprzedającego może nastąpić tylko na podstawie wyraźnej instrukcji udzielonej Klientowi przez Sprzedającego w formie dokumentowej. Domniemywa się, że osoba prowadząca w lokalu Sprzedającego obsługę kasową jest uprawniona do przyjmowania płatności.
- [Zaliczki] Wszelkie płatności dokonane przez Klienta na poczet Zamówienia poczytuje się za zaliczkę, jednakże ma ona ten skutek, iż w razie rezygnacji przez Klienta z Zamówienia z jakiegokolwiek powodu, Sprzedający ma prawo zaliczkę zachować. W razie konieczności zwrotu zaliczki Klientowi, ulega ona zwrotowi po potrąceniu wszelkich kosztów i wydatków poniesionych przez Sprzedawcę w związku z Zamówieniem. Zwrot zaliczki jest dokonywany na podstawie oświadczenia Klienta o rezygnacji z Zamówienia i zwrocie zaliczki, złożonego zgodnie z wymogami określonymi § 14 ust. 1.
[Uprawnienia Sprzedającego na wypadek opóźnienia Klienta] W razie opóźnienia w zapłacie Sprzedający:
- może żądać zapłaty odsetek na zasadach określonych w Ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych albo innych aktualnie obowiązujących regulacjach;
- ma prawo zaliczenia każdej płatności dokonanej przez Klienta z tytułu jakiejkolwiek faktury w pierwszej kolejności na poczet odsetek za opóźnienie, a następnie należności najdawniej wymagalnych. Postanowienie niniejsze modyfikuje normę dyspozytywną wynikającą z art. 451 §1 KC w ten sposób, że uchyla uprawnienie dłużnika (Klienta) co do wyboru zaliczenia zapłaty (zarachowania);
- może dochodzić od Klienta, obok należności głównej i odsetek za opóźnienie, również odszkodowania z tytułu poniesionych kosztów sądowych, egzekucyjnych, zastępstwa procesowego oraz kosztów związanych z windykacją należności, a także kosztów ubezpieczenia wierzytelności;
- może zażądać od Klienta zwrotu Towarów, za które Klient nie zapłacił, przy czym jeśli Towar został zużyty lub uszkodzony, a zwłaszcza, gdy wartość Towaru odebranego od Klienta jest niższa od kwoty zapłaty, którą Klient powinien uiścić za otrzymany Towar, może także dochodzić odszkodowania;
- może odmówić wydania Klientowi kolejnej partii Towaru;
- ma prawo postawienia w stan natychmiastowej wymagalności wszystkich zobowiązań Klienta względem Sprzedającego i domagania się zapłaty jednorazowo wszystkich istniejących zobowiązań, niezależnie od wskazanych na fakturze lub inaczej uzgodnionych terminów zapłaty;
- ma prawo anulowania przyznanych upustów i rabatów na przyszłe Zamówienia;
- ma prawo domagania się płatności za następne partie Towaru (albo za następne Zamówienia) wyłącznie w formie przedpłaty lub za gotówkę.
- przy czym, o ile nie sprzeciwiają się temu bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa lub natura danego uprawnienia, Sprzedającemu przysługują wszystkie wymienione uprawnienia kumulatywnie, a jeśli ich kumulatywne wykonanie bądź przysługiwanie nie jest możliwe, Sprzedającemu przysługuje prawo wyboru, z których uprawnień skorzysta.
- [Zagrożenie wypłacalności Klienta] W razie powstania trudności płatniczych u Klienta, w szczególności w razie opóźnień w płatnościach, Sprzedający może wstrzymać się z wykonaniem umowy i uzależnić dalsze jej wykonywanie od uiszczenia zapłaty ceny przed dostawą bądź żądać ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia. Ponadto wszelkie istniejące zobowiązania, co do których Sprzedający zgodził się na płatność odroczoną bądź ratalną, stają się wymagalne.
- [Potrącenia] Strony wyłączają możliwość dokonywania przez Klienta jakichkolwiek potrąceń z zapłaty należnej Sprzedającemu. Nie wyłącza to możliwości jednostronnego potrącenia przez Sprzedającego własnych wierzytelności z wierzytelnościami Klienta.
- [Reklamacja a płatności] Zgłoszenie reklamacji nie uprawnia Klienta do jednostronnego wstrzymania płatności bądź modyfikacji terminu zapłaty za Towar bądź za jego część.
- [Prawo zatrzymania] Klient zrzeka się prawa zatrzymania (art. 496 – 497 KC) wynikającego z wcześniejszych albo innych bieżących stosunków umownych.
§ 10 DOKUMENTY SPRZEDAŻOWE
- [Rodzaje dokumentów fiskalnych] Sprzedaż Towaru dokumentowana jest paragonem fiskalnym lub fakturą VAT.
- [Faktura VAT do paragonu fiskalnego] Faktura VAT do paragonu fiskalnego dla Klientów będących przedsiębiorcami może być wystawiona wyłącznie w przypadku, gdy paragon fiskalny potwierdzający transakcję zawiera numer NIP Klienta podawany w momencie składania Zamówienia. W przypadku sprzedaży za pośrednictwem sklepu internetowego zostaje wystawiona faktura do paragonu fiskalnego. W pozostałych przypadkach faktury VAT do paragonów fiskalnych mogą być wystawione na życzenie Klienta w terminach przewidzianych przez obowiązujące przepisy prawa.
- [Faktura w przypadku WDT] Do wystawienia faktur, przy których stosowana będzie stawka VAT 0% z powodu mechanizmu odwrotnego obciążenia (reverse charge), wymagane będzie podanie przez Klienta koniecznych informacji oraz złożenie oświadczenia, o którym mowa w 4 ust. 5 niniejszych OWS.
§ 11 ZABEZPIECZENIA WYKONANIA UMOWY
- [Zastrzeżenie własności] Każdy Sprzedany Towar pozostaje własnością Sprzedającego do czasu spełnienia świadczenia przez Klienta, tj. pełnej zapłaty za Towar wraz z obowiązującym podatkiem VAT, ewentualnymi odsetkami oraz innymi należnościami wynikającymi z Umowy Sprzedaży bądź związanymi z jej wykonaniem, co może obejmować także dostawę / transport Towaru.
- [Przesłanki uwolnienia tytułu] Niezależnie od przejścia na Klienta ryzyka związanego z uszkodzeniem lub utratą Towaru zgodnie z § 8 ust. 5 niniejszych OWS, prawo własności Towarów pozostaje przy Sprzedającym, tj. przysługuje Sprzedającemu mimo zawarcia Umowy Sprzedaży i stan ten trwa do czasu wystąpienia któregokolwiek z poniższych zdarzeń:
- dokonanie pełnej zapłaty, o której mowa w ust. 1, przy czym dla ustalenia, czy została dokonana płatność, Sprzedającemu przysługują uprawnienia określone w § 9 ust 6 lit. b;
- dalszej sprzedaży Towaru przez Klienta w toku zwykłej działalności gospodarczej – w tym przypadku prawo własności zostaje przeniesione dopiero wraz z wydaniem Towarów klientowi Klienta;
- trwałego połączenia Towaru z nieruchomością osoby trzeciej będącej klientem Klienta – w tym przypadku następuje surogacja, skutkiem której wierzytelność Klienta wobec osoby trzeciej zostaje przeniesiona na Sprzedającego pod warunkiem rozwiązującym dokonania przez Klienta pełnej zapłaty za Towar wraz z obowiązującym podatkiem VAT, ewentualnymi odsetkami oraz innymi należnościami wynikającymi z Umowy Sprzedaży;
- trwałego połączenia Towaru z nieruchomością Klienta.
- [Uprawnienia Klienta w warunkach zastrzeżenia tytułu] Z zastrzeżeniem dalszych postanowień OWS, Klient może, w dowolnym momencie po wydaniu mu Towarów, wykorzystać te Towary, sprzedać je lub zawrzeć umowę na ich dalszą sprzedaż w toku zwykłej działalności gospodarczej, nawet w przypadku, gdy nie zapłacono w całości kwoty, o której mowa w ust. 1.
- [Ograniczenia we władaniu Towarem w warunkach zastrzeżenia tytułu] Dopóki prawo własności Towarów nie przejdzie na Klienta bądź klienta Klienta:
- Klient włada Towarami jako posiadacz zależny Towarów powierzonych mu przez Sprzedającego;
- Klient ma obowiązek przechowywać Towary (nie obciążając Sprzedającego jakimikolwiek opłatami z tego tytułu) w sposób umożliwiający ich łatwą identyfikację jako Towarów Sprzedającego, a na uzasadnione żądanie, ma obowiązek niezwłocznie poinformować Sprzedającego o ich położeniu; oraz
- Sprzedający może w każdej chwili złożyć wobec Klienta oświadczenie o cofnięciu (odebraniu) Klientowi prawa do dalszej sprzedaży i użytkowania Towarów, jeżeli Klient popadł w opóźnienie z płatnością jakiejkolwiek kwoty (raty, transzy) należnej Sprzedającemu za te Towary lub jeżeli Sprzedający powziął uzasadnione wątpliwości co do wypłacalności Klienta, nawet jeśli ten nie popadł opóźnienie.
- [Skutki cofnięcia uprawnień] Po złożeniu oświadczenia, o którym mowa w ust. 4 lit c, Klient niezwłocznie zaprzestanie używania Towarów lub rozporządzania nimi oraz – na żądanie Sprzedającego – niezwłocznie wyda Sprzedającemu wszelkie Towary objęte zastrzeżeniem własności znajdujące się we władaniu Klienta. Klient niniejszym upoważnia Sprzedającego do wejścia na teren Klienta lub na teren prowadzenia przez Klienta prac na rzecz osób trzecich (klientów Klienta) celem zabezpieczenia interesów Sprzedającego, co obejmuje także prawo zabrania Towarów objętych zastrzeżeniem tytułu na rzecz Sprzedającego.
- [Zastrzeżenie własności a prawo zwrotu Towarów lub odstąpienia od umowy] Zastrzeżenie własności ani żadne z postanowień niniejszego 7 nie uprawnia Klienta do zwrotu Towarów bez uprzedniej zgody Sprzedającego ani do odstąpienia od Umowy Sprzedaży.
- [Współistnienie uprawnień i środków prawnych] Zastrzeżenie własności ani żadne z postanowień niniejszego 7 nie uchybia innym uprawnieniom i środkom prawnym przysługującym Sprzedającemu.
§ 12 RĘKOJMIA, GWARANCJA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPRZEDAJĄCEGO
- [Wyłączenie ustawowej rękojmi Sprzedającego] Do Umów Sprzedaży nie mają zastosowania przepisy KC o rękojmi za wady. Niniejsza klauzula stanowi wyłączenie, w rozumieniu art. 558 § 1 zd. 1 KC, w najszerszym dopuszczalnym zakresie, odpowiedzialności Sprzedającego z tytułu rękojmi za wady fizyczne i prawne Towaru. Sprzedający może jednak, według swego uznania, rozpatrzyć i uwzględnić reklamację Klienta, jeśli uzna ją za uzasadnioną i jeśli spełnione będą warunki określone niżej w ust. 2- 6.
- [Istota postepowania reklamacyjnego] Postępowanie reklamacyjne jest wewnętrzną procedurą Sprzedającego i nie stanowi reklamacji w rozumieniu KC. W przypadku, kiedy Sprzedający, według swojego uznania, zdecyduje o rozpatrzeniu reklamacji Klienta, któremu nie przysługują uprawnienia z tytułu rękojmi lub gwarancji, wówczas Sprzedający przeprowadzi postępowanie wyjaśniające, mające na celu ustalenie, czy Towar wykazuje wady, w ramach którego to postępowania mogą być przeprowadzane badania i ekspertyzy mające na celu ustalenie rodzaju, zakresu i przyczyn wadliwości Towaru.
- [Świadczenia Sprzedającego w przypadku uznania reklamacji] W przypadku, kiedy w wyniku postępowania reklamacyjnego dojdzie do potwierdzenia wadliwości Towaru, Sprzedający dokona naprawy lub wymiany wadliwego Towaru na Towar niewadliwy, przy czym decyzja o sposobie uwzględnienia reklamacji, tj. naprawie lub wymianie Towaru, podejmowana będzie przez Sprzedającego dla każdego przypadku indywidualnie, jednakże z uwzględnieniem słusznego interesu Klienta, jego preferencji co do sposobu załatwienia reklamacji a także możliwości Sprzedającego.
- [Zgłaszanie reklamacji] Klient powinien zgłosić reklamację odnoszącą się do wad Towaru niezwłocznie po ich wykryciu. Reklamacje powinny być zgłaszane w formie dokumentowej i zawierać szczegółowy opis wad Towaru oraz preferowany przez Klienta sposób załatwienia reklamacji (naprawa, wymiana, obniżenie ceny, zwrot Towaru za zwrotem ceny). Jeśli reklamacja dotyczy ilości Towaru, w szczególności wynikłej z błędnego zapakowania, reklamację należy zgłosić najpóźniej w dniu następnym po rozładunku, jeśli zaś dotyczy szkody na Towarze wynikłej z niewłaściwego transportu – należy ją zgłosić w dniu rozładunku, przy czym niezbędne jest umieszczenie adnotacji o niewłaściwym stanie Towaru w momencie rozładunku na liście przewozowym i potwierdzenie tegoż przez reprezentanta Przewoźnika. Jeśli reklamacja dotyczy jakości Towaru, należy ją zgłosić niezwłocznie po wykryciu wady, jednakże nie później niż w ciągu 14 dni od odbioru bądź dostawy Towaru.
- [Obowiązki Klienta w postępowaniu reklamacyjnym] Do czasu ostatecznego rozpatrzenia reklamacji, Klient obowiązany jest przechowywać Towar podlegający reklamacji z należytą starannością, tak aby nie nastąpiło jego uszkodzenie lub powstanie braków, jak również utrata właściwości, które ten towar posiada. Warunkiem rozpatrzenia reklamacji jest także posiadanie przez Klienta dokumentacji fotograficznej ukazującej rodzaj i rozmiar wady dającej podstawę do reklamacji i przekazanie tej dokumentacji Sprzedającemu. Jeżeli do rozpatrzenia reklamacji lub uznania reklamacji potrzebny będzie transport Towaru do Sprzedającego, organizacja i koszt transportu obciąża Klienta, chyba że Sprzedający postanowi inaczej. Postępowanie reklamacyjne nie zmienia zasad rozkładu ryzyka wynikających z Umowy Sprzedaży.
- [Zakres i ograniczenia odpowiedzialności Sprzedającego] Nawet w przypadku uwzględnienia reklamacji bądź innego uznania roszczeń Klienta, Sprzedający będzie mógł odpowiadać wyłącznie za szkodę rzeczywistą i nie będzie ponosił odpowiedzialności za szkodę pośrednią, uboczną, wtórną, pochodną lub następczą, w tym w szczególności za utracone korzyści, utratę danych lub przerwę w działalności gospodarczej Klienta. Sprzedający nie będzie ponosił odpowiedzialności za szkody wynikłe z niewłaściwego użytkowania Towaru przez Klienta. Odpowiedzialność Sprzedającego będzie ograniczona do ceny Towaru objętego Zamówieniem lub Umową Sprzedaży. Za szkodę przekraczającą cenę Towaru Sprzedający może ponosić odpowiedzialność wyłącznie wówczas, jeżeli szkoda wynikała z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Sprzedającego.
- [Bezskuteczność wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności Sprzedającego z tytułu rękojmi] Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności Sprzedającego z tytułu rękojmi jest bezskuteczne
- jeżeli Sprzedający zataił podstępnie wadę przed Klientem,
- w obrocie konsumenckim, z uwzględnieniem postanowień ust. 8 – 9.
- [Uprawnienia konsumenckie] Postanowienie niniejszego paragrafu nie uchybiają prawom Konsumenta wynikającym z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, które mają pierwszeństwo przed OWS. W szczególności wyłączenia i ograniczenia rękojmi zawarte w OWS nie mają zastosowania wobec Konsumenta, w związku z czym Konsument zachowuje uprawnienia z tytułu rękojmi określone w KC.
- [Mylne wyobrażenia Konsumenta] Sprzedający nie odpowiada za błędną ocenę Konsumenta co do przydatności Towaru dla jego potrzeb, o ile Towar odpowiada cechom właściwym dla danego Towaru i zachodzi zgodność Towaru z Umową Sprzedaży.
- [Rozszerzenie wyłączenia rękojmi na umowy z podmiotami, o których mowa w art. 3855 KC] Dla uniknięcia wątpliwości, wyłączenie ustawowej rękojmi Sprzedającego, o którym mowa w ust. 1, obejmuje także stosunki handlowe Sprzedającego z osobami fizycznymi, o których mowa w art. 3855 KC, zawierającymi umowę bezpośrednio związaną z ich działalnością gospodarczą, gdy z treści danej umowy wynika, że nie posiada ona dla takiej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Oznacza to, że Sprzedający czyni użytek z uprawnienia wynikającego z art. 5564 w zw. z art. 558 § 1 zd. 2 KC w ten sposób, że wyraźnie, w najszerszym dopuszczalnym zakresie, wyłącza swoją odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady fizyczne i prawne Towaru. Sprzedający może jednak, według swego uznania, rozpatrzyć i uwzględnić reklamację Klienta, jeśli uzna ją za uzasadnioną i jeśli spełnione będą warunki określone w ust. 2- 6 wyżej.
- [Gwarancja] Jeżeli producent, importer albo inny podmiot trzeci (dalej jako “Gwarant”) udziela na Towar gwarancji, Sprzedający przekaże Klientowi wszelkie niezbędne informacje i dokumenty, które otrzymał od Gwaranta. Wraz z wydaniem Towaru Sprzedający sprawdza zgodność znajdujących się na Towarze lub w dokumentacji towarzyszącej oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń.
- [Sprzedający jako Gwarant] Gwarancji może udzielić również sam Sprzedający, jednakże Sprzedający będzie mógł być uznany za Gwaranta tylko wówczas, jeśli wyraźnie wynika to z oświadczeń i zapewnień Sprzedającego lub z przekazanych przez Sprzedającego dokumentów. Przyjęcie przez Sprzedającego roli Gwaranta nie może być domniemywane ani wywodzone z czynności dorozumianych. W razie wątpliwości, oświadczenia Sprzedającego nie powinny być interpretowane jako oświadczenia gwarancyjne.
- [Gwarancja a rękojmia] Uprawnienia Klienta wynikające z gwarancji, jeżeli została udzielona, nie uchybiają uprawnieniom z tytułu rękojmi, o ile nie została ona wyłączona.
- [Ograniczenie odpowiedzialności kontraktowej Sprzedającego] Bez uszczerbku dla postanowień ust. 1 – 13, odpowiedzialność odszkodowawcza Sprzedającego na podstawie art. 471 KC, wynikająca ze stosunków handlowych Sprzedającego, będzie podlegała następującym ograniczeniom:
- Sprzedający ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy jedynie w granicach szkody rzeczywistej, co oznacza wyłączenie odpowiedzialności Sprzedającego za pośrednie, uboczne, wtórne, pochodne lub następcze szkody poniesione przez Klienta, w tym w szczególności za utracone korzyści, utratę danych lub przerwę w działalności gospodarczej Klienta;
- Sprzedający odpowiada wyłącznie za szkody wyrządzone z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Sprzedającego;
- odpowiedzialność Sprzedającego będzie ograniczona kwotowo do wysokości wynagrodzenia należnego Sprzedającemu od Klienta za świadczenie, co do którego Klient podnosi roszczenia oparte na art. 471 KC, nie będzie jednak przekraczała kwoty wynagrodzenia Sprzedającego wynikającego z danej Umowy Sprzedaży.
§ 13 PRAWO ODSTĄPIENIA OD UMOWY
- [Brak zwrotów Towaru] Zwrot Towaru jest co do zasady niedopuszczalny, chyba że zostanie to uzgodnione indywidualnie między Stronami, w szczególności w ramach postępowania reklamacyjnego. Nie uchybia to prawom Konsumenta wynikającym z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa.
- [Prawo odstąpienia z przyczyn niezależnych od Sprzedającego] Sprzedający może odstąpić od Umowy Sprzedaży jeżeli, z przyczyn niezależnych od Sprzedającego, wykonanie Umowy Sprzedaży przez Sprzedającego okaże się niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. Dla skuteczności odstąpienia wymagane będzie niezwłoczne poinformowanie Klienta przez Sprzedającego o skorzystaniu z prawa odstąpienia i jego przyczynach.
- [Prawo odstąpienia z przyczyn leżących po stronie Klienta] Sprzedający może odstąpić od Umowy Sprzedaży, w całości lub w części, w przypadku zaistnienia którejkolwiek z następujących okoliczności:
- Klient opóźnia się z zapłatą jakiejkolwiek wymagalnej wierzytelności wynikającej z tej Umowy i opóźnienie wynosi co najmniej 7 dni;
- istnieją uzasadnione wątpliwości co do wypłacalności Klienta;
- Klient nie odebrał Towaru w wyznaczonym terminie lub nie zapewnił odpowiednich warunków koniecznych do prawidłowej realizacji dostawy zgodnie z OWS lub Umową Sprzedaży.
§ 14 KOMUNIKACJA MIĘDZY STRONAMI
- [Komunikacja robocza] O ile wyraźnie nie postanowiono inaczej, wszelka komunikacja związana z wykonywaniem umów zawartych na podstawie niniejszych OWS powinna odbywać się w formie dokumentowej z bezpośrednim doręczeniem drugiej Stronie bądź z wykorzystaniem poczty lub poczty elektronicznej.
- [Adresy do korespondencji] Komunikacja powinna być kierowana na następujące adresy:
- do / wobec Sprzedającego:
- pocztą na adres B Plus B Spółka z o.o., ul. Studzienki 10, 32-085 Modlnica
- pocztą elektroniczną na adres centrala@bplusb.pl wraz z kopią na adres poczty elektronicznej osoby będącej sprzedawcą, opiekunem, doradcą bądź obsługującym Klienta;
- do / wobec Klienta: na adres pocztowy i adres poczty elektronicznej Klienta wskazany w Zamówieniu lub przekazany Sprzedającemu w inny sposób w formie dokumentowej.
- do / wobec Sprzedającego:
§ 15 POUFNOŚĆ
- [Ochrona danych osobowych] Sprzedający zobowiązuje się do zachowania poufności wszystkich informacji osobowych Klienta przekazanych mu w związku z zawarciem Umowy Sprzedaży, w tym na przedpolu jej zawarcia. Dane te są przechowywane i przetwarzane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa o ochronie danych osobowych. Szczegóły przetwarzania danych osobowych u Sprzedającego precyzuje Polityka Prywatności dostępna pod adresem https://bplusb.pl/polityka.
- [Poufność danych transakcyjnych] O ile co innego nie wynika z obowiązujących przepisów prawa, z prawomocnych rozstrzygnięć właściwych organów władzy publicznej lub z utrwalonej praktyki Sprzedającego, wszelkie informacje dotyczące zawieranych umów, składanych Zamówień, dostawców, Klientów i klientów Klientów, metod, strategii, zagadnień technicznych, cen, rabatów i warunków handlowych powinny być traktowane jako poufne i chronione przed nieuprawnionym ujawnieniem, kopiowaniem lub wykorzystaniem (informacje poufne i tajemnica handlowe).
- [Zakaz ujawniania informacji] Klient nie może ujawniać osobom trzecim, podawać do wiadomości publicznej ani wykorzystywać informacji poufnych ani tajemnic handlowych Sprzedającego w żadnym innym celu niż uzgodniony przez Strony i wynikający z Umowy Sprzedaży. Obowiązek zachowania poufności jest nieograniczony w czasie. Klient zobowiązuje się przede wszystkim do zachowania poufności informacji dotyczących polityki cenowej Sprzedającego, w tym udzielanych rabatów. Zakaz ujawniania informacji może być uchylony jedynie na mocy zgody Sprzedającego a także obowiązujących przepisów prawa lub prawomocnych rozstrzygnięć właściwych organów władzy publicznej.
- [Środki ostrożności] Klient powinien podjąć wszelkie niezbędne kroki i środki ostrożności, aby wykluczyć ujawnienie informacji poufnych i tajemnic handlowych Sprzedającego osobom trzecim, w tym podmiotom powiązanym osobowo lub gospodarczo z Klientem.
- [Pierwszeństwo dalej idących umów o zachowanie poufności] Jeżeli Strony zawarły osobną umowę o zachowanie poufności, która informacje i tajemnice Sprzedającego poddaje dalej idącej ochronie niż wynikająca z niniejszych OWS, w razie konfliktów pierwszeństwo będą miały bardziej rygorystyczne przepisy umowy o zachowanie poufności.
§ 16 ZMIANY OWS
- [Zmiana OWS] Zmiana OWS następuje poprzez opublikowanie nowej wersji OWS na stronie internetowej Sprzedającego.
- [Wpływ zmiany OWS na treść Umów Sprzedaży] W razie zmiany OWS dla każdej poszczególnej Umowy Sprzedaży zastosowanie będą miały postanowienia OWS obowiązujące w dniu złożenia Zamówienia przez Klienta lub zawarcia Umowy Sprzedaży.
- [Zasada aktualnego brzmienia OWS] Jeżeli Klient pozostaje ze Sprzedającym w stałych kontaktach handlowych obowiązują zawsze OWS aktualne na datę zawarcia danej Umowy Sprzedaży.
§ 17 JURYSDYKCJA I PRAWO WŁAŚCIWE
- [Jurysdykcja] Wszelkie spory wynikłe w związku z Umową Sprzedaży lub Zamówieniem Towaru będą rozpatrywane przez sąd właściwy miejscowo dla siedziby Sprzedającego.
- [Prymat polubownego rozstrzygania sporów] W przypadku zaistnienia między Stronami sporu związanego z Umową Sprzedaży, w szczególności z niniejszymi OWS, Strony, działając w dobrej wierze, podejmą negocjacje celem polubownego rozwiązania takiego sporu, przy czym klauzula niniejsza ani działania Stron zmierzające do polubownego rozwiązania sporu nie oznaczają samoistnie zapisu na mediację. Strona występująca z roszczeniem zobowiązana jest doręczyć jego treść na piśmie drugiej Stronie. Żadna ze Stron nie wystąpi na drogę sądową przed wyczerpaniem niniejszego trybu. Wezwanie do zapłaty ceny Towaru, w tym przedsądowe wezwanie do zapłaty ceny Towaru jak również zawezwanie do próby ugodowej w odniesieniu do roszczeń o zapłatę ceny Towaru będzie traktowane jako czyniące zadość wymogowi przedstawienia drugiej Stronie roszczeń, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym.
- [Prawo właściwe] Umowa Sprzedaży oraz OWS oraz wszelkie spory między Stronami podlegają prawu polskiemu. Niniejszym wyłącza się stosowanie Konwencji Narodów Zjednoczonych o Umowach Międzynarodowej Sprzedaży Towarów (Konwencja Wiedeńska z 11 kwietnia 1980 r.).
§ 18 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- [Klauzula salwatoryjna] Ewentualna nieważność, bezskuteczność lub niewykonalność któregokolwiek z postanowień OWS nie powoduje nieważności lub bezskuteczności pozostałych postanowień OWS. Strony zobowiązują się zastąpić nieważne lub bezskuteczne postanowienie OWS uregulowaniami, które w najbliższy sposób odpowiadać będą celowi postanowienia, które uznano za nieważne, bezskuteczne lub niewykonalne. Na tej samej zasadzie w mocy pozostają czynności prawne dokonane i umowy zawarte w oparciu o niniejsze OWS. Strony przyjmują, że postanowienia niniejszych OWS mają charakter rozdzielny. Strony wyrażają wolę zawarcia umowy na warunkach określonych w OWS, a gdyby któreś z postanowień OWS okazało się nieważne, bezskuteczne lub niewykonalne, Strony chcą pozostać związane i wykonywać swoje zobowiązania w ramach stosunku prawnego o treści możliwie najbliżej odpowiadającej poszczególnym postanowieniom OWS.
- [Prawa Własności Przemysłowej przy Zamówieniach na Towary dedykowane] W przypadku, gdy Towary maja być wyprodukowane przez Sprzedającego bądź podmiot działający na jego zlecenie na podstawie dokumentacji, wzorów czy receptur technologicznych określonych przez Klienta, Klient odpowiada za szkody będące skutkiem naruszenia Praw Własności Przemysłowej osób trzecich. Klient zobowiązuje się, na żądanie Sprzedającego, wejść na jego miejsce w sprawie wytoczonej przeciwko Sprzedającemu przez osobę trzecią o naruszenie Praw Własności Przemysłowej oraz zobowiązuje się pokryć szkody poniesione przez Sprzedającego w związku z takim naruszeniem.
- [Przeniesienie praw z umów] Niniejsze OWS stanowią wiążące porozumienie pomiędzy Stronami oraz ich następcami prawnymi, w szczególności nabywcami przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części związanej z umowami zawartymi na podstawie niniejszych OWS. Prawa i obowiązki wynikające z niniejszych OWS mogą zostać przeniesione na inny podmiot wyłącznie w drodze sukcesji uniwersalnej, przy czym Sprzedający zachowuje prawo do dokonania cesji na podmiot zależny bądź przelewu wierzytelności wynikających z Umów Sprzedaży i innych umów zawartych w oparciu o niniejsze OWS, w szczególności na rzecz podmiotów zajmujących się skupem wierzytelności, faktoringiem czy windykacją.